Lönsam tillväxt

Profit

2017 blev ett bra år för Nordic Choice Hotels. Trots att året präglades av marknadsoro, ökade vår EBITDA med 7,5%.

Fortsätt

Nyckeltal: Omsättning

Koncernen har haft ett år med bra resultat inom de flesta områden. Omsättning för 2017 uppgick till 9 923 MNOK, vilket innebär en ökning med +827 MNOK jämfört med 2016. Ökningen har bland annat sin förklaring i nya hotell som Clarion Hotel Copenhagen Airport, Comfort Hotel Bergen Airport och våra tre etableringar på Brunkebergstorg; At Six, Hobo Hotel och Tak.

Antal rum

Antal rum (inkl. franchise)

*Antal rum

MNOK

Omsättning (drift)

*MNOK

Nyckeltal: RevPAR / TrevPAR

Omsättning per tillgängliga rum (RevPAR) och totalomsättning per tillgängliga rum (TrevPAR) är hotellbranschens standardbeteckningar som ger en indikation på hur väl hotellen lyckas konvertera tillgängliga rum till omsättning. År 2017 ökade RevPAR med 5,4%.

NOK

RevPAR (drift)

NOK

TrevPAR (drift)

Nyckeltal: Omsättning via webb

Under 2017 satte vi nytt rekord när det gäller bokningar utförda via vår egen webbplats och app, med en total omsättning som uppgick till 1,8 miljarder NOK. Det är en positiv utveckling på 23,6 % jämfört med 2016.

NOK

RevPAR (drift)

NOK

TrevPAR (drift)

*Grön = devices, Grå = desktop

Gästresan

Lägst pris på egen webb


Nordic Choice Hotels kunde fortsatt stå emot tredjepartskanalernas krav om prisjämlikhet mellan hotellens egna webbplatser och externa bokningssajter. På www.choice.se hittar du därför fortsatt lägsta pris på din hotellvistelse.

Gästresan

Sosiale medier


Under 2017 nådde vi ut till 100 000 följare. Vi var synliga 48 miljoner gånger och gästerna tittade över 10 000 timmar på våra videor.

Nordic Choice Club

Medlemsökning


Under 2017 värvades 254 000 nya medlemmar till Nordic Choice Club. Vi har även passerat 1,5 miljoner medlemmar totalt. Det är en milstolpe.

Nordic Choice Club

Nya samarbetspartner


Nordic Choice Club lanserade under 2017 ännu fler medlemsfördelar genom fyra nya samarbetspartner: Royal Caribbean Cruises, Merida, STS alpresor och Morris/Accent

Nordic Choice Club


Under 2017 lanserades Public member rate, som är ett medlemserbjudande om 5% medlemsrabatt på hotellrum. Det lönar sig att vara medlem; du får alltid rabatt.

Gästresan

Nya funktioner i NCH-appen


NCH-appen gör det möjligt att både boka, betala och checka in på/ut från hotellet via din mobiltelefon. Under 2017 uppdaterades appen med mobilnyckelkort, chat-funktion med reception samt digitala tidningar.

Mat och dryck

2 901 MNOK


Nordic Choice satsar genomgående mer på goda matupplevelser. Under 2017 omsatte våra hotell 2 901 MNOK när det gäller mat och dryck.

Trevpar

+42 NOK


Total omsättning per tillgängligt rum ökade med 42 NOK under 2017 jämfört med 2016.

eBerry

Digital kraftinsats


Under 2017 gjorde Nordic Choice Hotels en kraftinsats inom digitalisering och teknologisk innovation genom koncernföretaget eBerry. Lanseringen av Nordens första fullvärdiga hotellapp är bland de stora innovationerna.

Omsättning

9 924 MNOK

Resultatet för 2017 visar att våra driftsintäkter ökade med 9,1% och uppgick till 9 923 MNOK jämfört med 9 096 MNOK för 2016.

Nöjda gäster

Ökad gästnöjdhet

Nordic Choice får kontinuerligt fler nöjda gäster. Detta driver tillväxt. Gästlojalitetsindex NPS (Net Promotor Score) ökade med +1,4 under 2017, vilket är 3,9 enheter bättre än marknadsgenomsnittet.

Rörelseomsättning

+827 MNOK

Rörelseomsättningen ökade med +827 MNOK under 2017 jämfört med 2016, delvis tack vare ny kapacitet.

Multibranding

Nordic Choice Hotels driver 3 hotellkedjor och 24 independent hotell på mer än 100 destinationer i Norden och Baltikum.