ÅRSRAPPORT

DET LÖNAR SIG ATT TÄNKA NYTT

2017 blev ännu ett bra år för Nordic Choice Hotels. Företaget levererade tidernas bästa rörelseresultat och vid prisgalan Grand Travel Award tog vi hem de allra viktigaste prisutmärkelserna; bästa hotellföretag i Norge, Sverige och Norden. Ett ord kan definiera fjolårets verksamhetsutveckling: innovation. Vi har varit pionjärer inom flera områden under 2017, såsom lanseringen av Nordens första fullvärdiga hotellapp, lanseringen av kampanjen Sweet Dreams Stay (som ger gästerna möjlighet att göra gott medan de sover gott), prisutmärkelserna Sveriges mest nytänkande företag inom HR och Europas mest innovativa företag inom kommunikation, gjorde att Nordic Choice Hotels hamnade på topp 10-listan bland Norges mest nyskapande företag. Även för våra nya hotell har innovation varit centralt. Öppningen av budgetvänliga Comfort Hotel Bergen Airport sätter en ny standard för hur flygplatshotell kan se ut, det nya konst- och designhotellet At Six och restaurangen TAK har omvandlat Brunkebergstorg och tagit Stockholm med storm. Och vägg i vägg ligger själva spjutspetsen för gästdriven innovation inom hotellvärlden; nya Hobo Hotel. Om man tittar på resultaten råder det inga tvivel: det lönar sig att tänka nytt.

LÄS MER

Huvudtal

Gästresan

Lägst pris på egen webb


Nordic Choice Hotels kunde fortsatt stå emot tredjepartskanalernas krav om prisjämlikhet mellan hotellens egna webbplatser och externa bokningssajter. På www.choice.se hittar du därför fortsatt lägsta pris på din hotellvistelse.

Gästresan

Sosiale medier


Under 2017 nådde vi ut till 100 000 följare. Vi var synliga 48 miljoner gånger och gästerna tittade över 10 000 timmar på våra videor.

Nordic Choice Club

Medlemsökning


Under 2017 värvades 254 000 nya medlemmar till Nordic Choice Club. Vi har även passerat 1,5 miljoner medlemmar totalt. Det är en milstolpe.

Nordic Choice Club

Nya samarbetspartner


Nordic Choice Club lanserade under 2017 ännu fler medlemsfördelar genom fyra nya samarbetspartner: Royal Caribbean Cruises, Merida, STS alpresor och Morris/Accent

Nordic Choice Club


Under 2017 lanserades Public member rate, som är ett medlemserbjudande om 5% medlemsrabatt på hotellrum. Det lönar sig att vara medlem; du får alltid rabatt.

Gästresan

Nya funktioner i NCH-appen


NCH-appen gör det möjligt att både boka, betala och checka in på/ut från hotellet via din mobiltelefon. Under 2017 uppdaterades appen med mobilnyckelkort, chat-funktion med reception samt digitala tidningar.

Mat och dryck

2 901 MNOK


Nordic Choice satsar genomgående mer på goda matupplevelser. Under 2017 omsatte våra hotell 2 901 MNOK när det gäller mat och dryck.

Trevpar

+42 NOK


Total omsättning per tillgängligt rum ökade med 42 NOK under 2017 jämfört med 2016.

eBerry

Digital kraftinsats


Under 2017 gjorde Nordic Choice Hotels en kraftinsats inom digitalisering och teknologisk innovation genom koncernföretaget eBerry. Lanseringen av Nordens första fullvärdiga hotellapp är bland de stora innovationerna.

Omsättning

9 924 MNOK

Resultatet för 2017 visar att våra driftsintäkter ökade med 9,1% och uppgick till 9 923 MNOK jämfört med 9 096 MNOK för 2016.

Nöjda gäster

Ökad gästnöjdhet

Nordic Choice får kontinuerligt fler nöjda gäster. Detta driver tillväxt. Gästlojalitetsindex NPS (Net Promotor Score) ökade med +1,4 under 2017, vilket är 3,9 enheter bättre än marknadsgenomsnittet.

Rörelseomsättning

+827 MNOK

Rörelseomsättningen ökade med +827 MNOK under 2017 jämfört med 2016, delvis tack vare ny kapacitet.

Multibranding

Nordic Choice Hotels driver 3 hotellkedjor och 24 independent hotell på mer än 100 destinationer i Norden och Baltikum.

Planet

Ny app för uppföljning av miljöarbete

2017 introducerade vi en ny app för att göra det ännu enklare för hotell att registrera och se resultaten av deras miljöarbete. Nu är miljöfokus alltid med varhelst miljökoordinatoren är på hotellet!

WeCare Local

Under 2017 etablerade Nordic Choice Hotels WeCare-fonden. WeCare-fonden ligger på hela 1 miljon kronor, och delas varje år ut till lokala projekt efter ansökan. Under 2017 fick 11 hotell finansiering för att genomföra sina projekt, bland annat Quality Hotel Residence i Sandnes, som organiserar den framgångsrika Vegan Weekend-evenemanget.

Matplattform

Local EAT Award 2017

Som initiativtagare och huvudsponsor till Local EAT Award delade Nordic Choice Hotels 2017 ut priset till Skandinaviens mest hållbara matinnovatör för tredje året i rad. Vinnaren blev Hanna Olvenmark som har startat firman “Portionen under 10’an”. Olvenmark sprider kunskap om hur alla ska kunna äta god, hälsosam och hållbar mat för 10 kronor. Innovationen har bidragit till en väsentlig minskning av matsvinn i skolorna. Vinnaren fick 100 000 kronor i pris.

Planet

Miljökurs

Under 2017 genomförde vi sex stora samlingar i Finland, Sverige och Norge med fokus på hållbar verksamhet för alla hotell. Alla hotell har en miljökoordinator som ansvarar för miljöarbetet på hotellet. Mer än 300 miljökoordinatorer deltog.

Matplattform

Matsvinn

Under 2017 vässade vi kampen mot matsvinn ytterligare. Vi etablerade en branschindikator och införde mätningar på alla hotell. För första gången lyckades vi få positiva siffror för matavfall per ätande gäst och inte bara för boende gäst. I genomsnitt hade NCH 127 gram matsvinn per ätande gäst, där Comfort-kedjan var lägst med 73 gram per ätande gäst. Genom initiativet ska matsvinn i restaurangbranschen minskas med ytterligare 20% fram till 2020.

Fairtrade

Fairtrade fika

Under loppet av några hektiska timmar i maj, serverade över 140 hotell ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe till mer än 130 000 människor som en del av kampanjen Fairtrade Fika. Det bästa hotellet i koncernen var Quality Hotel Waterfront, som under 2018 ska skicka en anställd till Löfbergs kaffekooperativ i Honduras.

Matplattform

ASC/MSC-certifiering

Som första hotellkoncern i Norden har vi blivit MSC- och ASC-certifierade. Det betyder att fisk och skaldjur som vi serverar, kommer från hållbar fisk – vare sig den är odlad eller vild. Under 2017 var över 90% av den lax som vi köpte i Sverige certifierad!

Förbrukning

Plast i havet

Under 2017 städade många hotell på eget initiativ områden och stränder i närheten av sina hotell. Ett hotell som gick långt i detta arbete var Clarion Hotel Post som bjöd med skolklasser på städningen, höll föreläsningar om ämnet och spred kunskap genom många initiativ till människor i Göteborg.

Matplattform

-1 ton förpackningsavfall

Under 2017 tog vi bort alla portionsförpackningar från våra hotell (exl. kaffe och teprodukter på gästrum). Det vill säga sockersticks, engångsförpackningar med smör och annan mat. Det motsvarade en minskning av förpackningsavfall med 1 ton.

Förbrukning

Minskad vattenförbrukning

Från 2016 till 2017 har vi minskat vattenförbrukningen på hotellen med 8,3 liter per gästdygn, något som betyder att vi har sparat över 230 000 badkar med vatten från 2016 till 2017.

Fler fria höns

Matplattform

Under 2016 släppte vi ut 37 000 höns och vi serverade över 10 miljoner ekologiska ägg.

Robust och rättvist kaffe mot klimatförändringar

Klimatförändringar ger lägre kaffegrödor. Tillsammans med Löfbergs, arbetar vi med kvinnliga bönder i Honduras om utökning av Fairtrade- och ekologiska gårdar för att fler ska gynnas av garanterat minimipris på kaffe och ett hållbart jordbruk. Ekologiskt jordbruk ger mer robusta växter som bättre klarar av klimatförändringar.

Matplattform

4,5 ton bekämpningsmedel

Vi serverade 3400 koppar ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe per timme. Det betyder att vi har minskat användningen av bekämpningsmedel med över 4,5 ton och minskat användningen av konstgödningsmedel med nästan 45 ton. Allt kaffe vi serverar är också klimatkompenserat.

Inkludering

Praktikplatser

Under 2017 fick drygt 801 arbetssökande erbjudande om praktikplats på ett av våra hotell genom vårt samarbete med bland annat NAV, Arbetsförmedlingen, Samhall, Migrationsverket och Ringer i Vannet. 33,6% praktikplatser övergick i fast anställning efter avslutad praktikperiod.

Sweet Dreams-armband

1 500 000 NOK

Alla våra hotell säljer Sweet Dreams-armband som tillverkats av kvinnor vid ett av de UNICEF-center som vi stödjer. Hela överskottet från armbandsförsäljningen går oavkortat tillbaka till centret. Under 2017 genererade detta 1,5 miljoner kronor. Projektet skall hjälpa kvinnor att bli ekonomiskt oberoende och få möjlighet att säkerställa en trygg framtid för sig själva och sina barn. Dessutom finansierar vi centrets ”gate team” som identifierar barn som är offer för exempelvis sexhandel, slavarbete eller andra typer av övergrepp.

Våra hotellgäster donerar Nordic Choice Club-poäng

450 000 NOK

Under 2017 donerade våra gäster 15 miljoner bonuspoäng till Sweet Dreams-projektet. Vi omvandlade poäng till pengar och kunde göra en överföring på 450 000 kr till projektet.

Mångfald

Nätverk för HBTQ på arbetsplatsen

Nordic Choice Hotels gick med andra näringslivsaktörer, myndigheter och organisationer ihop i ett kunskapsnätverk för främjande av HBTQ-inkludering på arbetsplatsen. Målet är att bli Nordens mest öppna och inkluderande arbetsplats.

Jämställdhet

63% av alla anställda är kvinnor

65% av alla avdelningschefer och 52 % av alla hotelldirektörer är kvinnor. 4 av 9 personer i koncernledningen är kvinnor.

Sweet Dreams

5 250 000 kronor blev 340 000 trygga nätter

I september 2017 lanserade Nordic Choice konceptet Sweet Dreams Stay, med målsättningen att vi tillsammans med våra gäster skall bidra till att ännu fler barn som är utsatta för människohandel får sova tryggt. För varje natt en gäst tackar nej till daglig städning av hotellrummet, bidrar hen till att spara miljön gällande vatten och kemikalier och som tack ger vi en donation till UNICEF. Under 2017 fyra sista månader resulterade detta i 800 000 kr i extra bidrag till UNICEF. Projektet fortsätter i full skala även under 2018. Nordic Choice Hotels bidrog även med flera andra aktiviteter som bidrog till ökad insamling. Med energi, mod och begeistring deltog 4 000 anställda i vår årliga träningskampanj pulsforUNICEF, vi sprang Holmenkollstafetten för UNICEF samt donerade både julklappar och påskägg för en god sak. Totalt sett genererade aktiviteterna en donation på 5 250 000 kronor som gick till att säkerställa 340 000 trygga nätter för barn som är utsatta för människohandel.

Humanitärt

80 000

I december 2017 samlade våra hotell in 80 000 julklappar till utsatta barn och ungdomar i hotellens närområden. Nordic Choice Hotels matchade detta med att donera 800 000 kr till UNICEF.

Kultur

VK2018 - Yes, WeCare

Nordens största företagsinterna kickoff hade i år fokus på omsorg om världen och människorna runt omkring oss. Ännu en gång samlades Nordic Choice Hotels 3 000 medarbetare, partners och leverantörer i Stockholm. Se video her.