ÅRSRAPPORT

VIND I SEGLEN

2016 blev ett historiskt bra år för Nordic Choice Hotels. Vi vann flera viktiga kontrakt som Clarion Hotel Bjørvika i Oslo, Comfort Hotel Arlanda Airport i Stockholm och hela tre nya hotellprojekt i Köpenhamn: Posthuset samt Clarion Hotel och Comfort Hotel på Köpenhamns flygplats. Nordic Choice Hotels markerade också ett nytt kapitel i företaget, med öppningen av Clarion Hotel Helsinki och Clarion Hotel Helsinki Airport. Utöver att leverera vårt bästa resultat någonsin, tog Nordic Choice Hotels storslam under årets Grand Travel Award och kammade hem priserna för bästa hotellföretag i Norge, Sverige och Norden.

LÄS MER

Huvudtal

Nordic Choice Club

Medlemstillväxt

Under 2016 värvades 225 000 nya medlemmar till Nordic Choice Club. I dag har Nordic Choice Club XXX medlemmar.

Gästresan

Sociala medier

Under 2016 blev Nordic Choice Hotels omnämnt 15 miljoner gånger i sociala medier. Engagemanget, antalet likes och delningar i våra egna kanaler mer än dubblerades.

Gästresan

Billigast på egen webb

Nordic Choice Hotels fortsätter stå emot tredjepartskanalernas krav om prislikhet mellan hotellens egna webbsidor och externa bokningssidor. På www.choice.se finner du därför fortfarande det lägsta priset för hotellvistelsen.

Gästresan

Ny app

En ny bokningsapp som gör det möjligt att boka, betala och checka in och ut från hotellet via mobiltelefonen lanserades 2016. Under 2017 skall appen också inkludera flere  funktioner.

Nordic Choice Club

Nordic Choice Club

2016 lanserade Nordic Choice Club en ny, differentierad bonusmodell som ger medlemmarna ökad valfrihet och som gör det lättare att använda bonuspoäng.

Se mer på choice.no
Nordic Choice Club

Nya partners

2016 fick Nordic Choice Club-medlemmarna flera fördelar genom nya samarbeten med Aftenposten, TUI, Finnair Plus och Royal Caribbean.

eBerry

Digital satsning

Under 2016 lanserade Nordic Choice Hotels en historisk satsning genom att bilda ett nytt koncernbolag med fokus på digital innovation och distribution. Satsningen fick namnet eBerry

Trevpar

+46 NOK

Total omsättning per tillgängligt rum ökade med 46 NOK 2016 jämfört med 2015.

Mat och dryck

2628 MNOK

Nordic Choice satsar allt mer på bra matupplevelser. Under 2016 omsatte våra hotell mat och dryck för 2628 MNOK.

Driftsomsättning

+743 MNOK

Nettodriftsomsättningen ökade med +743 MNOK 2016 jämfört med 2015, delvis på grund av mer kapacitet.

Nöjda gäster

Ökad gästfrihet

Nordic Choice får stadigt fler nöjda gäster. Det driver tillväxten. NPS (Net Promotor Score) har ökat med +0,3 under 2015 och är 8.7 punkter bättre än marknadssnittet.

Omsättning

9 096 MNOK

Resultatet för 2016 visar att våra driftsintäkter ökade med 8,9%, och beloppet steg till 9 096 MNOK mot 8353 MNOK under 2015.

Multibranding

Nordic Choice Hotels driver 3 hotellkedjor och 23 fristående hotell på mer än 100 destinationer i Norden och Baltikum.

Hållbara minimikrav för leverantörer

NCH har infört minimikrav inom hållbarhet för att kunna ingå ett centralt avtal med kedjan. Minimikravet kräver bland annat att alla leverantörer ska ha ett system för att följa upp sina leverantörer med hänvisning till etiska riktlinjer och att de ska vara miljöcertifierade eller ha implementerat motsvarande åtgärder. I juni 2016 höll Nordic Choice Hotels i samarbete med ”Initiativ för Etisk handel” kurs för alla centrala leverantörer om hållbara minimikrav och implementering av dessa. Över 80 leverantörer deltog.

Tesla laddningsstationer

Nordic Choice har ingått ett samarbete med Tesla Motors som innebär att de ger hotellen laddningsstationer för elbilar mot att hotellen själva står för installationskostnaderna.

Matplattform

Local EAT Award 2016

Som initiativtagare och huvudsponsor till Local EAT Award delade Nordic Choice Hotels 2016 ut priset till Skandinaviens mest hållbara matinnovatör för tredje året i rad. Vinnaren blev Camilla Byrinder och firman Qualifare Consulting. Byrinders lösning kopplar samman svenska skolors frånvarosystem med skolköket, och gör det därmed enkelt att anpassa antalet måltider efter hur många elever som ska äta, flera timmar i förväg. Innovationen har bidragit till en väsentlig minskning av matsvinn i skolorna. Vinnaren fick 100 000 kronor i pris.

WeCare

Local

Under 2016 etablerade Nordic Choice Hotels WeCare-fonden. WeCare-fonden ligger på hela 1 miljon kronor, och delas varje år ut till lokala projekt efter ansökan. Under 2016 fick 20 hotell finansiering för att genomföra allt från etablering av bikupor i Tønsberg, till stadscyklar i Malmö.

Fairtrade

Fairtrade fika

Under loppet av några hektiska timmar i oktober, serverade över 140 hotell ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe till mer än 115 000 människor som en del av kampanjen Fairtrade Fika.

Matplattform

Ekologi

Under 2016 inledde vi ett nytt samarbete med Scandinavian Organics AB och ett urval av deras ekologiska produkter blev tillgängliga på alla våra hotell i Sverige.

Matplattform

Matsvinn

Genom initiativet “Minskat matsvinn 2020" vässade vi kampen mot matsvinn ytterligare. Se vår graf för utveckling av matavfall. Genom initiativet ska matsvinn i restaurangbranschen minskas med ytterligare 20% fram till 2020.

Förbrukning

Solceller på hotelltak

Quality Hotel Friends installerade under 2016 solceller på taket. Anläggningen är ca 200 kvm stor och producerar ca 29 MWh elektricitet om året. Det motsvarar tillräckligt med ström för att koka 1 miljon ekologiska ägg, ladda 5 miljoner smartphones eller koka 290 000 liter kaffe.

Matplattform

ASC/MSC-certifiering

Som första hotellkoncern i Norden har vi blivit MSC- och ASC-certifierade. Det betyder att fisk och skaldjur som vi serverar, endast kommer från hållbar fisk – vare sig den är odlad eller vild.

Förbrukning

Minskad vattenförbrukning

Från 2015 till 2016 har vi minskat vattenförbrukningen på hotellen med 7,5 liter per gästdygn, något som betyder att vi har sparat över 120 000 badkar med vatten från 2015 till 2016. (Från 2014 till 2015 var det 683 000 badkar, så vi har fortsatt den goda trenden.)

Matplattform

Fler fria hönor

Under 2016 släppte vi ut 37 000 hönor och vi serverade över 10 miljoner ekologiska ägg.

Matplattform

3400 kaffekoppar

Vi serverade 3400 koppar ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe per timme. Om vi hade samlat allt gift som vi har sluppit använda för att vi serverar ekologiskt kaffe, hade det motsvarat 222 000 flaskor Roundup om året.

Tillsammans med Löfbergs, arbetar vi med kvinnliga bönder i Honduras om utökning av Fairtrade- och ekologiska gårdar för att fler ska gynnas av garanterat minimipris på kaffe och ett hållbart jordbruk.

Inkludering

Praktikplatser

Under 2016 fick drygt 650 arbetslösa erbjudande om praktikplats på ett av våra hotell genom vårt samarbete med bland annat NAV, Arbetsförmedlingen, Samhall och Ringer i Vannet (sv: Ringar på vattnet, norsk organisation). 26% gick över till fast anställning efter praktikperiodens slut.

Jämställdhet

54%

54 % av alla avdelningschefer och 52 % av alla hotelldirektörer är kvinnor. I koncernledningen är 4 av 9 kvinnor.

Kultur

Nordic Choice Tour

I oktober reste verkställande direktör Torgeir Silseth och ägaren Petter A. Stordalen på en tre veckor lång turné för att möta 5000 medarbetare, kunder och leverantörer fördelat på 11 destinationer.

Se mer på choice.no
Inkludering

Praktikplatser

Tillsammans med träningsskolan PS:hotell signerade vi under 2016 ett unikt avtal där målet är att varje år hjälpa minst 10 personer som haft speciella utmaningar tillbaka till arbetslivet.

Mångfald

Prisas för mångfald

Fackföreningen Unionen korade Nordic Choice Hotels till Sveriges mest HBTQ-vänliga arbetsplats 2016. Priset gavs för ett ambitiöst arbete för lika rättigheter och möjligheter, oberoende av sexuell läggning, könsidentitet eller könsuttryck.

Hälsa

#PulsforUNICEF

4000 medarbetare deltog i Nordic Choice Hotels årliga aktivitetskampanj. För varje halvtimma som en anställd var aktiv, donerade företaget 20 kr till UNICEF. Totalt motionerade deltagarna fram 800 000 kr som gick till Sweet Dreams-projektet.

Hälsa

300 sprang för en trygg natts sömn

300 Nordic Choice:are ställde upp sig till start under Holmenkollstafetten, flera som ledsagare för blinda och människor med nedsatt syn i 2 team RP lag. För varje deltagare donerade Nordic Choice Hotels en summa till UNICEF, totalt blev det 120 000 kr.

Sweet Dreams

184 000 trygga nätter

Under 2016 förnyade vi vårt avtal med UNICEF där vi förpliktigar oss till att hjälpa ännu fler barn som är utsatta för människohandel. Vi lanserade projektet Sweet Dreams. För varje natt en gäst bor hos oss ger vi en donation till vårt Sweet Dreams-projekt. Under 2016 resulterade detta i 110 000 trygga nätter för barn. Dessutom kom ytterligare donationer från anställda och företaget som gav 70 000 trygga nätter. Totalt donerade Nordic Choice Hotels 3 680 000 kronor till UNICEF under 2016.

Humanitärt

53 000

I december 2016 samlade våra hotell in 53 000 julklappar till utsatta barn och ungdomar i hotellens egna omgivningar. Nordic Choice matchade detta med en donation på 530 000 kr till UNICEF.


Kultur

VK2017

Nordens största interna kickoff samlade i år 3000 medarbetare, partners och leverantörer.

Se mer på choice.no